PGK, 14. 10. 2014

Krstna uprizoritev sodobne drame Hilda v Prešernovem gledališču Kranj

V stolpu Škrlovec Kranj bodo v četrtek in petek 16. in 17. oktobra 2014 ob 20. uri premierno uprizorili sodobno dramo Hilda Marie NDiaye, ene izmed najvidnejših sodobnih francoskih pisateljic in dramatičark. Predstava, ki govori o novodobnem suženjstvu je nastala v koprodukciji Prešernovega gledališča Kranj in ŠKUC gledališča Ljubljana, ki sta poskrbeli za njeno krstno uprizoritev v slovenskem gledališkem prostoru.
:
:
Foto: Mare Mutić
Foto: Mare Mutić
Foto: Mare Mutić
Foto: Mare Mutić

»Drama Hilda govori o nadvladi, zasužnjevanju ne le delavca, pač pa človeka. Je težak igralski zalogaj, zanjo bi lahko celo dejal, da gre za psiho dramo. NDiayeva je napisala izvrstno besedilo, zgodba je kruta, srhljiva, a vsakdanja. Je zgodba o Hildi, ki ji nikoli ne vidimo obraza. V njej so zajete tragedije vseh brezpravnih in nemočnih, poštenih delavcev, ki so jih in jih še izkoriščajo politične elite, brezvestni lastniki privatiziranih podjetij, neoliberalna ekonomija in brezpravna država,« je o drami Hilda na današnji tiskovni konferenci v stolpu Škrlovec Kranj poudaril Alen Jelen, režiser in umetniški vodja ŠKUC gledališča Ljubljana, ki je poskrbel za njeno krstno postavitev na slovenski oder. Jelen Hildo režira tretjič, dvakrat za radio (NDiayeva je Hildo napisala kot radijsko igro), tokrat še za gledališki oder.

Dramaturginja je Anja Krušnik Cirnski, ki je povedala, da jo je v Hildi fascinirala predvsem govorna forma. »Gre za mučenje skozi besede. Franck nima prostora za upor, tega si vzame Corinne. On dela kompromise, ona predstavlja simbol upora. Hilde v predstavi ni, s čimer je mojstrsko nakazano, kako je izkoriščanim odvzet govor. In pomembno je zavedanje, da je v vsakem od nas zametek izkoriščanega in tudi izkoriščevalca,« je dodala dramaturginja Krušnik Cirnski. Za večjo dramatičnost v predstavi je z odličnim izborom glasbe poskrbela Darja Hlavka Godina, ki se je tokrat poigrala z zvočnimi učinki. »V prvih dveh scenah sem z zvočnimi učinki želela vzpostaviti zavedanje prostora, potem pa vpeljala glasbo za občutenje celotne predstave,« je pojasnila glasbena opremljevalka Hlavka Godina.

V Prešernovem gledališču Kranj tudi s koprodukcijsko predstavo Hilda sledijo rdeči niti odstiranja problemov, ki se nas dotikajo tukaj in zdaj, med katerimi je, kot je poudarila Mirjam Drnovšček, direktorica omenjenega gledališča, tudi problematika izkoriščanja. »Dogaja se prefinjeno in okrutno, danes bolj kot kdajkoli.« Da Hilda ustreza konceptu Prešernovega gledališča, s katerim skozi intimne osebne zgodbe odpirajo aktualne družbene teme, je izpostavila Marinka Poštrak, dramaturginja in vodja umetniškega oddelka v PG Kranj. »Avtorica Marie NDiaye se prvič pojavlja v slovenskem prostoru. Hilda je vrhunsko napisan tekst, tema je provokativna, NDiayeva pa je mojstrica stila, ki nudi izjemne možnosti igralcem,« je pojasnila Poštrakova.

V predstavi Hilda igrajo Darja Reichman, Miha Rodman in Vesna Pernarčič. »Za nami je naporno raziskovalno delo. Besedila je veliko. Izpostavila pa bi stavek, ki ga izreče gospa Lemarchand: Te ženske potrebujejo delo, naša dolžnost je, da jih zaposlimo. V njem se skriva veliko, tudi skrajnosti, perverzije,« je povedala igralka Darja Reichman, ki nastopa v vlogi gospe Lemarchand. Igralec Miha Rodman, nastopa v vlogi Francka, doživlja predstavo kot dvoboj, besedni in čustveni. »Franck je ujet med finančno varnostjo, preživetjem družine, in željo, da dobi nazaj svojo ženo Hildo, ki jo gospa Lemarchand popolnoma zasužnji ter jo psihično in fizično uničuje. Prizorišče v stolpu Škrlovec je zelo intimno, ničesar ne moreš skriti pred gledalcem,« je dejal Rodman. Igralka Vesna Pernarčič pa je v vlogi Corinne glas ljudstva. Je upornica. »Glas upora je v teh časih tako zelo prisoten. Corinne pride, pove in odide. Večjega vpliva nima, prav tako, kot ga tudi ljudstvo v teh časih nima,« je poudarila Pernarčič.

Povezani dogodki