STA, 7. 9. 2012

Za sklep Festivala Ljubljana Clugov balet in Pandurjeva Medeja

Festival Ljubljana v sklepnem delu na odru Križank načrtuje še gledališko predstavo Medeja pod režijsko taktirko Tomaža Pandurja, ki jo bo uprizorilo gledališče HNK Zagreb z Almo Prica v naslovni vlogi. Sodobna baletna predstava koreografa Edwarda Cluga v izvedbi Baleta SNG Maribor z naslovom Hommage a Stravinsky je bila na sporedu včeraj zvečer.
:
:
Foto: Aljoša Rebolj / Studio BOMBA
Foto: Aljoša Rebolj / Studio BOMBA
Foto: Aljoša Rebolj / Studio BOMBA

S projektom Hommage a Stravinsky se je želel, kot pove že naslov, Clug pokloniti Igorju Stravinskemu. Predstava je, kot je povedal na novinarski konferenci, sestavljena iz dveh delov. Prvi del, balet Pesmi za obdobje parjenja, je nastal leta 2007 v sodelovanju s slovenskim skladateljem Borutom Kržišnikom.

Za drugi del si je Clug izbral po njegovem mnenju kultno delo Stravinskega Posvetitev pomladi. Delo po koreografovih besedah predstavlja mejnik tako v glasbeni kot plesni zgodovini. V delu gledalec spremlja evolucijo plesa v 20. stoletju, to je od prve postavitve Vaclava Nižinskega v Parizu leta 1913 pa do danes. Zato je predstava obenem tudi hommage Nižinskemu, je dodal Clug. Scenograf predstave, ki je bila premierno uprizorjena aprila v SNG Maribor, je Marko Japelj, kostumograf pa Leo Kulaš.

Festival Ljubljana bo prihodnji teden 11., 12. in 13. septembra sklenila slovenska premiera Evripidove Medeje v Pandurjevi režiji. Predstava je svetovno premiero doživela na zadnjih Dubrovniških poletnih igrah. Pandur se veseli postavitve v Plečnikovih Križankah, ki se mu zdijo odlično okolje za postavitev Medeje, ki jo režiser označuje kot prelomnico pri svojem ustvarjanju oziroma kot vračanje k velikim temam.

Evripidova Medeja je po njegovih besedah "temeljni mit naše civilizacije, ki se rojeva v duhu sodobnega časa in prostora". Pomembno prispeva tudi k zgodbi o Argonavtih in iskanju zlatega runa, zgodovinsko gledano pa zamejuje meje današnjega Balkana, je pojasnil Pandur.

Predstava je, tako režiser, nastala iz potrebe, da se obudi Evripidovo delo ter da dramatik današnjemu občinstvu spregovori še močneje kot je svojim sodobnikom. Predstava v antični Grčiji sprva ni doživela velikega uspeha, toda njen mit je preživel vse do danes. Tega želi Pandur zdaj tudi s pomočjo novih tehnik predstaviti v t.i. gledališču nove dobe.

Glavno vlogo je Pandur dodelil, kot je dejal, igralki neverjetne senzibilnosti Almi Prica. Ta se je Pandurjevega predloga sprva ustrašila. Težko je namreč opravičiti dejanja tako negativnega lika in se zanj boriti, je pojasnila igralka. Kljub temu je zdaj prepričana, da je Medejo v osnovi vodila ljubezen, ki pa je bila brezkompromisna in radikalna. Ko je izgubila ljubljeno osebo, so jo nehali zanimati tako božji kot človeški zakoni.

Za prevod Evripidovega besedila je poskrbela hrvaška dramaturginja Lada Kaštelan, priredbo po Evripidu je pripravil Darko Lukić, scenarij podpisujeta Tomaž in Livija Pandur, ki je tudi dramaturginja predstave. V predstavi poleg Price igrajo še Bojan Navojec kot Jazon, Livio Badurina kot čuvar zlatega runa, Ivan Glowatzky kot Fer, Romano Nikolić kot Mermer in Damir Markovina v vlogi Egeja.