Marinka Poštrak, 30. 6. 2017

Marinka Poštrak bere sodobno slovensko dramo

Dramaturginja in umetniška vodja Prešernovega gledališča Kranj Marinka Poštrak je štafeto branja sodobne slovenske dramatike sprejela iz rok Darje Reichman. S pomočjo SiGledalovega iskalnika je prebrskala bazo sodobnih slovenskih dramskih besedil in se odločila, da obiskovalcem portala v branje priporoči tekst Simone Semenič Jaz, žrtev.
:
:

Marinka Poštrak / Foto: Egon Pertot Kukenberg

Draga Darja, hvala za izziv! Težko se je odločati, ker je seznam tekstov res obsežen in izzivalen! Tokrat sem se odločila, za tekst, ki me je ta hip najbolj nagovoril!

Ob preletu tekstov na portalu SiGledal sem se ustavila ob tekstu Jaz, žrtev Simone Semenič. Uprizoritev v njeni interpretaciji sem pred nekaj leti videla na Tednu slovenske drame. Takrat me je njen performans zadel v živo. Zelo živo se tudi spomnim, da ji je takrat eden izmed naših igralcev po predstavi čestital in rekel, da si je zgodbo super izmislila, ker če bi bila resnična, ne bi bila tako zanimiva in verjetna ... a mu je Simona odgovorila, da je resnična in avtobiografska! In prav to je tisto, kar me je pri njeni izpovedi pretreslo ... direktnost, iskrenost in hkrati literarna virtuoznost ter neverjetna distanca. Samoironija, samorefleksija!  Brez blefiranja!

Zato sem ga prebrala še enkrat, da bi se ponovno prepričala o svojih občutkih ... in ob branju sem doživela isto. Jaz, žrtev je zame najboljši slovenski feministični tekst. Karkoli to že pomeni in kakorkoli že to zveni arhaično! 

Zakaj? Ker govori o tem, o čemer ženska običajno molči!

Ker spregovori o ženski, ki noče biti žrtev, čeprav ima vse pogoje za to »vlogo«. O tem spregovori Simona odkrito, brezsramno in literarno virtuozno v enem samem nonšalantnem zamahu. Simona v svoji izpovedi poruši vse stereotipe o ženski kot seksualnem objektu in ženski materinski vlogi. Skozi odkrito izpoved, ki teče v nezadržni monološki formi kot brutalno intimna pesem, se razgali do obisti, kot tudi svet, v katerem živi, da bi vzpostavila sebe in žensko nasploh kot samoreflektirajoč subjekt, ki ne pristaja na vlogo žrtve. Čeprav ji je določena!

Kot žensko, ki je drugačna. Ki je absolutno samosvoja. Kot žensko, ki je diametralno drugačna, kot jo predstavljajo običajni družbeni in medijski stereotipi. Kot žensko, ki je zaznamovana z boleznimi že od otroštva, kar je v tej družbi še vedno tabu. Kot žensko, ki se bori za svoje človeško dostojanstvo v sistemu, ki njeno dostojanstvo nenehno tepta in ignorira. Kot žensko, ki je dejansko žrtev, a se proti temu neprestano bori in si tega statusa nikakor noče priznati! Proti temu se bori s poezijo, z jezikom, z dramatiko in dramatičnim življenjem samim ... in seveda tudi s humorjem. Ker drugače ne bi v tem svetu, med temi ljudmi, v tej srenji preživela, kaj šele uspela!

Njena pisava je kot dinamit. Napeta kot lok. Stilno izpiljena in izčiščena. Tekoča in dinamična, ki si je zadala za cilj, da pove svojo intimno zgodbo »žrtve« vsem v »fris« brez patosa. Toda ker je ženska kot žrtev tabu, je Simona v svoji zgodbi seveda samoironična. Saj dobro ve, da je ženska kot žrtev v tej družbi moteč, celo neprijetno siten in tečen element, skratka napaka ... Kar seveda govori o družbi in o svetu, ki se pretvarja, da ženske kot žrtve ni! In če že je, naj o tem – za božjo voljo – molči!

In prav zato o tem Simona v svojem tekstu tako brezsramno (spre)govori! Upam, da bo njen tekst kmalu navdihnil kakšno »noro« in drzno igralko, umetniško voditeljico ali voditelja s pristankom direktorja/-ice, režiserja ali režiserke.

Težek, a izzivalen podvig! Še posebej po Simonini uprizoritvi!

Štafeto predajam Robertu Waltlu, ker daje na repertoar Mini teatra zelo zanimive slovenske novitete.

Povezava: Simona Semenič: Jaz, žrtev

Simona Semenič, Jaz žrtev

V rubriki »Izvolimo dramo« beremo sodobne slovenske drame in se nad njimi iskreno navdušujemo ter jih predvsem priporočamo v branje vsem obiskovalcem portala SiGledal. Ideja za to početje se je porodila Simoni Semenič na okrogli mizi Sodobna dramatika, ki je potekala v okviru festivala dramske pisave Vzkrik (24. 3.–26. 3 2017).  Ime rubrike je predlagala Grumova nagrajenka 2017, Simona Hamer, ki je tudi prva izvolila dramo in za naslednje branje nominirala bralca po svojem izboru in presoji, ta pa bo bralce slovenskih dram nominiral dalje. S to verižno igro ali z verižnim eksperimentom želimo predvsem promovirati branje sodobne slovenske drame, saj iskreno verjamemo, da si sodobna slovenska drama zasluži biti (vsaj) prebrana. 

Barbara Hieng Samobor, 28. 4. 2017
Barbara Hieng Samobor bere sodobno slovensko dramo
Mojca Kreft, 28. 4. 2017
Mojca Kreft bere sodobno slovensko dramo
Tomi Janežič, 9. 6. 2017
Tomi Janežič bere sodobno slovensko dramo
Jasna Pintarič, 9. 6. 2017
Jasna Pintarič bere sodobno slovensko dramo
Maja Šorli, 28. 4. 2017
Maja Šorli bere sodobno slovensko dramo
Mojca Jan Zoran, 21. 4. 2017
Mojca Jan Zoran bere sodobno slovensko dramo
Dubravko Mihanović, 26. 5. 2017
Dubravko Mihanović bere sodobno slovensko dramo
Nina Mitrović, 2. 6. 2017
Nina Mitrović bere sodobno slovensko dramo
Nina Šorak, 26. 5. 2017
Nina Šorak bere sodobno slovensko dramo
Simona Hamer, 14. 4. 2017
Simona Hamer bere sodobno slovensko dramo
Primož Ekart, 16. 6. 2017
Primož Ekart bere sodobno slovensko dramo
Ana Kovačič, 26. 5. 2017
Ana Kovačič bere sodobno slovensko dramo
Maša Pelko, 16. 6. 2017
Maša Pelko bere sodobno slovensko dramo
Lejla Švabič, 30. 6. 2017
Lejla Švabič bere sodobno slovensko dramo
Nebojša Pop Tasić, 30. 6. 2017
Nebojša Pop Tasić bere sodobno slovensko dramo
Jaša Koceli, 16. 6. 2017
Jaša Koceli bere sodobno slovensko dramo
Andreja Kovač, 26. 5. 2017
Andreja Kovač bere sodobno slovensko dramo
Anja Novak, 16. 6. 2017
Anja Novak bere sodobno slovensko dramo
Eva Kraševec, 23. 6. 2017
Eva Kraševec bere sodobno slovensko dramo
Maruša Majer, 19. 5. 2017
Maruša Majer bere sodobno slovensko dramo
Iza Strehar, 19. 5. 2017
Iza Strehar bere sodobno slovensko dramo
Petra Pogorevc, 19. 5. 2017
Petra Pogorevc bere sodobno slovensko dramo
Zala Dobovšek, 26. 5. 2017
Zala Dobovšek bere sodobno slovensko dramo
Darja Reichman, 23. 6. 2017
Darja Reichman bere sodobno slovensko dramo
Anja Krušnik Cirnski, 26. 5. 2017
Anja Krušnik Cirnski bere sodobno slovensko dramo
Anja Novak, 12. 5. 2017
Anja Novak bere sodobno slovensko dramo
Jure Gantar, 12. 5. 2017
Jure Gantar bere sodobno slovensko dramo
Blaž Lukan, 12. 5. 2017
Blaž Lukan bere sodobno slovensko dramo
Mojca Redjko, 12. 5. 2017
Mojca Redjko bere sodobno slovensko dramo
Nejc Gazvoda, 23. 6. 2017
Nejc Gazvoda bere sodobno slovensko dramo
Tatjana Ažman, 16. 6. 2017
Tatjana Ažman bere sodobno slovensko dramo
Matej Bogataj, 12. 5. 2017
Matej Bogataj bere sodobno slovensko dramo
Marko Bratuš, 12. 5. 2017
Marko Bratuš bere sodobno slovensko dramo
Matevž Biber, 19. 5. 2017
Matevž Biber bere sodobno slovensko dramo
Lea Kukovičič, 9. 6. 2017
Lea Kukovičič bere sodobno slovensko dramo
Jernej Potočan, 5. 5. 2017
Jernej Potočan bere sodobno slovensko dramo
Tomaž Toporišič, 28. 4. 2017
Tomaž Toporišič bere sodobno slovensko dramo
Anđela Vidović, 9. 6. 2017
Anđela Vidović bere sodobno slovensko dramo
Urška Brodar, 11. 8. 2017
Urška Brodar bere sodobno slovensko dramo
Lejla Švabič, 30. 6. 2017
Lejla Švabič bere sodobno slovensko dramo
Igor Tretinjak, 30. 6. 2017
Igor Tretinjak bere sodobno slovensko dramo
Tereza Gregorič, 7. 7. 2017
Tereza Gregorič bere sodobno slovensko dramo
Tjaša Črnigoj, 7. 7. 2017
Tjaša Črnigoj bere sodobno slovensko dramo
Pia Brezavšček, 18. 8. 2017
Pia Brezavšček bere sodobno slovensko dramo
Eva Nina Lampič, 7. 7. 2017
Eva Nina Lampič bere sodobno slovensko dramo
Urša Adamič, 11. 8. 2017
Urša Adamič bere sodobno slovensko dramo
Tin Grabnar, 11. 8. 2017
Tin Grabnar bere sodobno slovensko dramo
Alja Lobnik, 11. 8. 2017
Alja Lobnik bere sodobno slovensko dramo
Diana Koloini, 11. 8. 2017
Diana Koloini bere sodobno slovensko dramo
Nejc Rožman Ivančič, 18. 8. 2017
Nejc Rožman Ivančič bere sodobno slovensko dramo
Igor Samobor, 18. 8. 2017
Igor Samobor bere sodobno slovensko dramo
Mila Kotnik, 1. 11. 2019
Mila Kotnik bere sodobno slovensko dramo
Marinka Poštrak, 17. 2. 2022
Prikrito in razkrito
Marinka Poštrak, 7. 3. 2011
Scene s Spodne Gorenske