41. TEDEN SLOVENSKE DRAME (tekmovalni program) - Tamara Matevc: Zaljubljeni v smrt, režija Samo M. Strelec, produkcija Slovensko stalno gledališče Trst in Novi ZATO.
foto Agnese Divo
Kritike:
Zaljubljeni v smrt je delno zavajajoč naslov, saj so protagonisti drame še kako živahni in vitalni, življenja željni, res pa, razen gospe Tomažič, ki je tisti um, ki jih z njihovo zagatno zgodbo vred spominsko oživlja, ne več živi, razen kot breme in spomin; pa tudi ona ni zaljubljena v smrt, misel nanjo kljub starosti celo odganja, ne more pa se posloviti od svojih pokojnih otrok - Pinka, ki je bil ustreljen, Danice, umorjene hkrati z možem Stankom Vukom, morda celo noseče - in ti vznikajo pred njo in rekonstruirajo neki pretekli čas. Drama tako vznika iz njenih neprebolenih spominov, z mrtvimi junaki z nejasnim ontološkim statusom. Matevčeva je segla bistveno dlje od dosedanjih literarnih obdelav uboja zakoncev Vuk, »mladoporočencev z ulice Rosetti«, pri Pahorju, Tomizzi, Partljiču, predvsem je podložila te mlade ljudi v dvajsetih z radoživostjo in jih podčrtala z zaposlenimi vrstniki v hiši; v prvem delu jih vidimo pri drobnih zafrkancijah, pri nedolžnem zbadanju, obscenem namigovanju, potem to prekine Daničina zaljubljenost in seksualna inteligenca, ki je nezaustavljiva, ter je dejstvo, da je Stanko v zaporu, prav nič ne zavira, v tretjem delu pa zakonca trdo pristaneta v zakonu, on ravno iz zapora, ambiciozen, strog, ona malce zdolgočasena, on veren in ona frfrasta pa z levičarsko provenienco, zaradi katere so razprtije tudi v svaštvu. Skozi te tri faze se nam udeleženci drame pokažejo kot bistveno bolj človeški, manj politično enodimenzionalni, to so ljudje, ki se grejo politiko in gverilo in upor po sili razmer, ob prepirih, spolnih radostih in zakonskih težavah. Predvsem pa je pomenljiv končni obrat, ko mora gospa - in morda vsi njeni vrstniki, zares zaljubljeni v smrt - umreti, da se lahko spravi; ni več pomembno, kateri paravojaški enoti so pripadali morilci zakoncev Vuk, pomembnejša kot spolitizirane špekulacije o njihovi nazorski opciji je enost, sloga med Slovenci v Trstu, sicer se lahko od slovenstva kar poslovimo. Močan spraven poudarek zašpili tudi sicer živahno in zelo polteno igro o medvojnem dogajanju in umoru, ki je sprožil špekulacije in delitve.
(Matej Bogataj, Delo, 19.01.2009)
Vir: http://veza.sigledal.org/prispevki/danes-na-tsd-zaljubljeni-v-smrt